انرژی های تجدید پذیر یکی از درخشان ترین بخش های اقتصاد ایران است

انرژی-های-تجدید-پذیر-یکی-از-درخشان-ترین-بخش-های-اقتصاد-ایران-است

انرژی های تجدید پذیر یکی از درخشان ترین بخش های اقتصاد ایران است

انرژی های تجدید پذیر یکی از درخشان ترین بخش های اقتصاد ایران بوده است که با توجه به اطلاعات رسمی، رشد ۷۰ درصدی در سال گذشته ایران را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر ۸۵ نیروگاه در مقیاس بزرگ و بیش از ۱۸۵۰ نیروگاه تجدید پذیر در مقیاس کوچک وجود دارد که برق را به شبکه سراسری انتقال می دهند.

ظرفیت کل نیروگاه های تجدید پذیر در ایران در ماه جاری به ۶۳۷ مگاوات رسیده است. ۴۱ نیروگاه بزرگ در مقیاس بزرگ با ظرفیت خروجی مجموع ۴۳۱ مگاوات در حال ساخت در سراسر کشور است.

به طور کلی، این بخش پیش بینی می کند که تا سال ۲۰۲۲ سالانه ۱۰۰۰ مگاوات برق پاک تولید کند. این ظرفیت اضافی به ویژه اهمیت دارد، زیرا سیاست گذاران سعی دارند در مواجه با تقاضای برق مانع از وقوع خاموشی در تابستان سال های آینده شوند. در عین اینکه این نیز یک منبع درآمد در حوزه صادرات است.

ایران ظرف پنج سال گذشته ۴٫۱ میلیارد یورو برق را به همسایگان خود صادر کرده است.

مزایای زیست محیطی نیز قابل توجه است. افزایش استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به طور فزاینده ۵۴۱ میلیون لیتر آب گرانبها را ذخیره کرده و مصرف ۱۰ میلیون لیتر سوخت های فسیلی را در ده سال گذشته جایگزین کرده است.

در مقیاس کوچکتر، تعداد بیشتری از کشاورزان که با کمبود منابع آب مواجه می شوند، به تولید برق خورشیدی در مزارع خود می پردازند. کشاورزان اصفهان که دیگر مجاز به کشت برنج نیستند، از تضمین ۲۰ ساله دولت برای تامین برق استفاده می کنند. برآورد شده است که بیش از ۱۰۰۰ نیروگاه خورشیدی در مقیاس کوچک در حال حاضر در مزارع روستایی در سراسر ایران نصب شده است.

 

محمد صادق زاده، معاون وزیر انرژی و رئیس سازمان انرژی های تجدید پذیر و انرژی (SATBA) اخیرا اعلام کرد

آقای محمد صادق زاده، معاون وزیر انرژی و رئیس سازمان انرژی های تجدید پذیر و انرژی (SATBA) اخیرا اعلام کرد

آقای محمد صادق زاده، معاون وزیر انرژی و رئیس سازمان انرژی های تجدید پذیر و انرژی (SATBA) اخیرا اعلام کرد که این بخش طی دو سال گذشته ۱۰۰ تریلیون روپیه (۹۴۰ میلیون دلار) از سرمایه گذاران بخش خصوصی محلی جذب کرده است. سرمایه گذاری خارجی حتی مهمتر از آن بوده است، به طوریکه از زمان ریاست جمهوری روحانی در سال ۲۰۱۳ این مبلغ ۱٫۷ میلیارد دلار بوده است، تقریبا ۷۰ درصد کل سرمایه گذاری.

سرمایه گذاران خارجی چندین پروژه را در این دوره به اتمام رسانده اند. این شامل یک مزرعه خورشیدی ۲۰ مگاواتی در همدان است و همچنین توسط سرمایه گذاران سوئیس، پنج نیروگاه خورشیدی تامین مالی شده و از آلمان در همدان با ظرفیت ۳۸٫۵ مگاوات، و فاز اول نیروگاه تولید انرژی خورشیدی ۵۰ مگاواتی تامین مالی شده توسط سرمایه گذاران ایتالیایی، دو حمایت از یونانی ها شامل مزارع خورشیدی ۱۰MW در یزد و اصفهان؛ یک مزرعه خورشیدی ۱۰ مگاواتی در تهران که توسط سرمایه گذاران فرانسوی حمایت می شود، و همچنین پروژه های دیگری که توسط شرکت های ترک، اتریش و سوئد توسعه یافته است.

“ایران یک ساختار حقوقی جذاب برای سرمایه گذاران ایجاد کرده است که شامل قرارداد خرید برق و FIPPA [قانون حمایت و سرمایه گذاری خارجی] است … همچنین فید فیت (FiT) عامل مهمی است؛ و یکی از مهمترین آنها سکت که در جهان شامل پرداخت بین الملی می شود.
اگرچه با کاهش ارزش ریال، FiT به میزان قابل توجهی کاهش یافته اما تحت FIPPA سرمایه گذاران می توانند سرمایه و درآمد خود را با نرخ ارز رسمی خود بازپرداخت کنند”، سخنگوی دولت ایران توضیح میدهد. “دولت در تلاش است تا همچنان تخصیص نرخ ارز رسمی را برای بازپرداخت درآمد لحاظ کند که در این شرایط یکی دیگر از نشانه های مثبت است”

ثابت همچنین تأکید می کند که “به لحاظ نهادی، ایران سعی کرده است که بخش انرژی تجدید پذیر را، با هماهنگی بین وزارت انرژی، وزارت اقتصاد، SATBA و شرکت های توزیع برق محلی، برای ایجاد یک پلت فرم بسیار حمایتی با روش های روشن برای سرمایه گذاری خارجی ایجاد کند. ”

 

جهت مشاهده اخبار مربوطه روی عکس کلیک نمائید

اولین ساختمان شناور خورشیدی در اصفهان

 

, , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
آیا پنل های خورشیدی در زمستان کار می کنند؟
نوشتهٔ بعدی
اولین ساختمان شناور خورشیدی در اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست