نیروگاه خورشیدی بزرگ مقیاس (مگاواتی)

 نیروگاه خورشیدی بزرگ مقیاس (مگاواتی)

جزئیات نیروگاه خورشیدی ۱ مگاوات و بیشتر:

تولید برق با نیروگاه خورشیدی، امروزه اجرای نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۱ مگاوات و بیشتر بر روی زمین اجرا می شود .

برق تولیدی توسط این نیروگاه ها از طریق سیستم مانیتورینگ و کنتور های مترینگ نصب شده از طرف شرکت های خریدار برق اندازه گیری می شود که این ابزار در اتصال مستقیم به خط توزیع منطقه ای می باشد. در ایران با تمهیدات و مصوبه ی وزارت نیرو، امکان فروش برق خورشیدی با تعرفه ۱۰ برابر قیمت خرید برق از شبکه سراسری، وجود دارد، فلذا سرمایه گذاری در این زمینه برابر با صفر کردن هزینه های برق یک کارخانه، یک ساختمان، یک محله و حتی یک شهر میباشد. با این رویکرد ایران میتواند با احداث نیروگاه خورشیدی و استفاده از حداقل پتانسیل های موجود، هزینه برق را برای کل مردم در سراسر ایران رایگان کند  و از این جهت سرمایه گذاری در این حوزه در ایران بسیار جذاب می باشد .

 

سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران

بسته به نوع نیروگاه و توان نامی آن اتصال به شبکه از طریق اینورتر خورشیدی و یا ترانس های افزاینده صورت می گیرد که عموما نیروگاه های پشت بامی نیازی به این ترانس ندارد.

انواع نیروگاه خورشیدی

همه ی نیروگاه های خورشیدی دارای وظیفه متعارف تولید برق از طریق پنل های خورشیدی می باشند. پنل خورشیدی جریان DC  ( جریان مستقیم ) از طریق نور خورشید تولید کرده و توسط اینورتر خورشیدی به جریان AC تبدیل می شود. و سبب راه اندازی وسایل برقی منزل و ماشین آلات الکتریکی می شود.

تاکنون نیروگاه های خورشیدی بزرگ مقیاس مگاواتی بسیاری در توان های ۱ تا ۱۰۰ مگاوات در نقاط مختلف دنیا احداث شده است که در ایران نیز بعضا از طریق فاینانس ( سرمایه گذاری) خارجی پروژه های ۱۰ تا ۵۰ مگاوات اجرا شده است .

 

چگونگی احداث نیروگاه خورشیدی بزرگ مقیاس مگاواتی:

نظر به تامین اعتبار پس از طراحی بر روی زمین انتخاب شده اقدام به احداث کارگاه نموده و البته پیش از این به ازای هر کیلو وات ۶ تا ۱۰ متر مربع و به ازای هر مگاوات ۱٫۲ تا ۱٫۵ هکتار زمین مورد نیاز است.که پیش از انتخاب نهایی زمین نیاز به بررسی دقیق از جمله آزمایشات مکانیکال و الکتریکال خاک زمین و نزدیکی به خط انتقال شبکه توزیع می باشد .

نظر به وجود قرارداد تضمینی خرید برق (PPA) 20 ساله از طرف وزارت نیرو درآمد حاصل از نیروگاه خورشیدی برای ۲۰ سال تضمین شده است و این موضوع نیروگاه خورشیدی را به یک بنگاه اقتصادی ۱۰۰% سودده در طی دو دهه تبدیل می کند، البته در فرمت قراردادهای جدید برای نیروگاه های بالای ۱ مگاوات نرخ خرید تضمینی برق به صورت دلاری و با قیمت پایه ۷ سنت دلار به ازای هر کیلو وات ساعت می باشد و طول مدت قرارداد تضمینی به ۶ سال تقلیل پیدا کرده است . البته در این فرمت بازگشت سرمایه کوتاه تر شده و حمایت های مالی دولت بیشتر از قراردادهای ریالی می باشد به طوری که ۷۵ درصد سرمایه لازم برای احداث نیروگاه خورشیدی بزرگ مقیاس را دولت در قالب تسهیلات بانکی به مالک نیروگاه پرداخت می کند و از این حیث حتی با نرخ بهره بانکی، بازگشت سرمایه ۴ ساله خواهد بود .

مثالی از میزان سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه و سوددهی نیروگاه ۱ مگاوات :

ظرفیت نیروگاه خورشیدی ۱ مگاوات

تولید سالیانه در ایران ۲,۲۰۰,۰۰۰ کیلو وات ساعت

ضریب افت  سالانه طی ۱۰ سال اول ۰٫۰۵%

ضریب افت  سالانه طی ۱۰ سال دوم ۰٫۶۷%

سود سرمایه گذاری ۳۵%

نرخ جذابیت خارجی ۳۰%

نرخ جذابیت داخلی ۲۰%

بازگشت سرمایه در ایران برای سرمایه گذار داخلی ۴ سال

بازگشت سرمایه در ایران برای سرمایه گذار خارجی ۳ سال

بازنویسی در تاریخ ۱۴۰۲٫۱۰٫۲۰

 

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
2.83 (6 رای)
, , , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
نیروگاه خورشیدی On-Grid
نوشتهٔ بعدی
نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس ۲۰ تا ۱۰۰ کیلووات

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • محسن عبادی
    آگوست 19, 2019 9:53 ق.ظ

    سلام/
    با صدمیلیون تومن سرمایه گذاری فقط برای پنل ها چقدر درامد حاصل میشه؟ واقعا وامی برای گسترش کار وجود داره و اصلا حمایتی صورت میگیره؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست