انرژی خورشیدی به انگلیسی: Solar energy

انرژی خورشیدی به انگلیسی: Solar energy

انرژی خورشیدی به انگلیسی: Solar energy به گرما و نور منتشر شده توسط خورشید می‌گویند.

انرژی تولید شده توسط خورشید

خورشید از گازهایی نظیر هیدروژن (۷۳٫۴۶درصد) هلیوم (۲۴٫۸۵ درصد) و عناصر دیگری تشکیل شده‌است که از جمله آن‌ها می‌توان به اکسیژن، کربن، نئون و نیتروژناشاره نمود.
انرژی ستاره خورشید یکی از منابع عمده انرژی در منظومه شمسی است. طبق آخرین برآوردهای رسمی اعلام شده عمر این منبع انرژی بیش از ۱۴ میلیارد سال است. در هر ثانیه ۲/۴ میلیون تن از جرم خورشید به انرژی تبدیل می‌شود. با توجه به جرم خورشید که حدود ۳۳۳ هزار برابر جرم زمین است. این کره نورانی را می‌توان به‌عنوان منبع عظیم انرژی تا ۵ میلیارد سال آینده به حساب آورد.

میزان دما در مرکز خورشید حدود ۲۰ میلیون درجه سلسیوس است که از سطح آن با حرارتی نزدیک به ۵۶۰۰ درجه و به صورت امواج الکترومغناطیس در فضا منتشر می‌شود.
زمین در فاصله ۱۵۰ میلیون کیلومتری خورشید واقع است و ۸ دقیقه و ۱۸ ثانیه طول می‌کشد تا نور خورشید به زمین برسد؛ بنابراین سهم زمین در دریافت انرژی از خورشید میزان کمی از کل انرژی تابشی آن است. منشأ تمام اشکال مختلف انرژی‌های شناخته شده تاکنون شامل (سوخت‌های فسیلی ذخیره شده درزمین، انرژی‌های بادی، آبشارها، امواج دریاها و…) موجود در کره زمین از خورشید است

خورشید منبع قدرتمند انرژی است. بدون آن، زندگی ای نخواهد داشت. انرژی خورشیدی به عنوان یک منبع جدی انرژی برای سال های بسیاری به دلیل حجم زیادی از انرژی است که به صورت آزادانه در دسترس قرار می گیرد، اگر به وسیله تکنولوژی مدرن استفاده شود.

متأسفانه خورشید در شب و در بعضی روزها در دسترس نیست، و ابرها و باران و دیگر شرایط طبیعی از نفوذ پرتوهای قدرتمند خورشید جلوگیری می کند. این به این معنی است که همیشه در دسترس نیست. این به همین دلیل است که ما نمی توانیم به تنهایی به انرژی خورشیدی تکیه کنیم.

سلول های خورشیدی

سلول های خورشیدی دستگاه هایی هستند که انرژی نور را مستقیما به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند. در این سلول ها، نیمه هادی ها (آلیاژهای سیلیکون و سایر مواد) وجود دارد. شما ممکن است کوچکترین سلولهای خورشیدی را در ماشین حساب ها یا برخی از تلفن های همراه دیده اید. آرایه های بزرگتر از سلول های خورشیدی برای قدرت نشانه های جاده ای استفاده می شود و حتی از آرایه های بزرگتر برای ماهواره ها در مدار زمین استفاده می شود. سلولهای خورشیدی نیز از سلولهای فتوولتائیک یا دستگاه های PV استفاده می کنند.

پنل های خورشیدی

پنل های خورشیدی به سلول های خورشیدی متفاوت هستند. پانل های خورشیدی به طور مستقیم برق تولید نمی کنند. در عوض آنها آب را به طور مستقیم حرارت می دهند. یک پمپ فشار آب سرد از مخزن ذخیره را از طریق لوله های در پانل خورشیدی. آب با گرمای انرژی از خورشید گرم می شود و به مخزن می رسد. آنها اغلب در سقف ساختمان هایی قرار دارند که در آن می توانند بیشترین نور خورشید را دریافت کنند.

همچنین نیروگاه حرارتی خورشیدی وجود دارد. در اینجا، غلظت انرژی خورشید توسط بسیاری از پانل ها برای گرم کردن آب به بخار استفاده می شود که سپس برای تبدیل توربین ها به تولید برق مورد استفاده قرار می گیرد.

, , , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
پتانسیل انرژی خورشیدی در استان یزد
نوشتهٔ بعدی
استراکچر متحرک پنل خورشیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال ارسال

فهرست