تولید رایگان برق از انرژی طبیعت

تولید رایگان برق از انرژی طبیعت

تولید رایگان برق از انرژی طبیعت

کاهش بارندگی ها در سنوات گذشته در کشور موجب شد تا توان تولید برق در توربین نیروگاه های آبی بویژه جنوب کشور کاهش چشمگیری داشته و ظرفیت تولید برق آبی به بیش از چهار هزار مگاوات کاهش یابد و در نقطه مقابل مصرف مشترکین بیش از ۲ هزار مگاوات افزایش را ثبت کند.

تولید برق از طریق سیستم های خورشیدی در چند دهه اخیر با توجه به همین مساله مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفت و با همکاری صنعت، دستاوردهای خوبی در جذب بیشتر و تبدیل گرما به صورت دیگر انرژی بدست آمد.

راهکارهای استفاده از انرژی خورشیدی و تبدیل یک انرژی رایگان به یک انرژی پر مصرف و سود آفرین، با ایجاد زیرساخت های مناسب برای ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی و مردم با حداقل سرمایه در ایجاد نیروگاه کوچک تولید برق، راهکار مناسبی هم برای کاهش مصرف برق است و هم کاهش مصرف سوخت های فسیلی و حفظ این انرژی تجدید ناپذیر برای آیندگان را بدنبال دارد.

یکی از بزرگترین جغرافیای کشور که برای تبدیل انرژی رایگان آفتاب به انرژی پر طرفدار و پر مصرف برق، شهر یزد است که این شهر را بهشت انرژی خورشیدی کشور نام گذاشته اند.

شهر یزد به علت وسعت و گستردگی جغرافیایی و تعداد روزهای بیشتر آفتابی مطرح است که با ورود بخش خصوصی برای احداث نیروگاه های خورشیدی کوچک در این استان، سال های آینده میزان استفاده از سوخت های فسیلی در این منطقه از کشور کاهش محسوسی خواهد یافت.

متوسط ساعت آفتابی سالانه در یزد سه هزار و ۲۰۰ ساعت است به همین دلیل توان زیادی برای ایجاد و توسعه نیروگاه های خورشیدی در این استان فراهم است و همین امر موجب شده تا دولت تدبیر و امید توجه ویژه به سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشیدی و جذب سرمایه گذاران در این بخش داشته باشد.

مدیر شبکه برق بیجار می گوید: با توجه به تغییرات اقلیمی کردستان و موقعیت جغرافیایی بیجار با داشتن بیشترین گستردگی و قرارگیری در منطقه خشک و کم باران، ظرفیت مناسبی برای استفاده حداکثری از انرژی خورشیدی داریم.

محسن ابراهیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بیجار بیش از سه هزار ساعت آفتاب در ۳۰۰ روز سال دارد که یکی از فرصت های مناسب سرمایه گذاری و ایجاد درآمدی ثابت و مطمئن در حوزه تولید برق از انرژی خورشیدی است.

وی افزود: فضای مسطح و گسترده سقف منازل مسکونی، مساجد، ادارات و اماکن تفریحی و ورزشی این شهرستان یک پتانسیل مناسب برای تولید برق و ایجاد درآمدی پر سود از انرژی رایگان خورشیدی محسوب می شود.

مدیر شبکه برق بیجار با اشاره به اینکه شرکت توزیع برق کشور آماده عقد قرارداد ۲۰ ساله خرید تضمینی برق تولیدی از انرژی خورشیدی از همه سرمایه گذاران این حوزه است، یادآور شد: هر میزان تولید برق توسط سرمایه گذاران طی یک قرارداد مستقیم و بدون واسطه بمدت ۲۰ سال متوالی توسط این شرکت با قیمت مناسب خریداری می شود.

ابراهیمی اضافه کرد: در حال حاضر یکی از مدارس دخترانه با ظرفیت ۱۵ کیلو وات و شرکت گاز بیجار با ظرفیت ۱۰ کیلو وات ساعت انرژی خورشیدی را به برق تبدیل می کنند که ضمن صرفه جویی در مصرف برق مورد نیاز خود؛ با فروش برق تولیدی مازاد از درآمد مناسبی نیز برخوردار شده اند.

وی گفت: حداقل میزان تولید برق از انرژی خورشید جهت خرید تضمینی توسط شرکت توزیع، پنج کیلووات است که برای نصب و بهره برداری نیروگاه خصوصی کوچک با ظرفیت تولید این مقدار برق، ۳۰۰ میلیون ریال سرمایه گذاری اولیه مورد نیاز است.

مدیر شرکت توزیع برق بیجار گفت: سرمایه گذاران بخش خصوصی و آحاد مردم می توانند با توجه به وسعت ساختمان های خود، با نصب و راه اندازی صفحات خورشیدی در پشت بام ها، با تولید حداقل پنج کیلووات ساعت برق از انرژی خورشید در طول یک ماه درآمدی بیش از ۶ میلیون ریال به مدت ۲۰ سال داشته باشند.

مدیر شرکت گاز بیجار هم در این خصوص می گوید: در مدت یکساله که از بهره برداری پروژه نصب پانل های خورشیدی در پشت بام این اداره می گذرد، بیش از ۱۰۰ میلیون درآمد و حدود چهل میلیون ریال صرفه جویی اقتصادی برای شرکت داشته است.

کامبیز روحی افزود: جهت اجرای پروژه پانل های خورشیدی در پشت بام اداره حدود ۷۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات داخلی هزینه شد که در مدت ۱۲ ماه گذشته بیش از ۱۴۰ میلیون ریال از این هزینه بازگشته است.

او یادآور شد: مصرف برق شرکت گاز شهرستان بیجار بطور متوسط هر ماهه حدود ۳ میلیون ریال است که با نصب پانل خورشیدی، ضمن تامین برق مورد نیاز شرکت، مازاد برق تولیدی در قالب طرح خرید تضمینی به شبکه برق شهرستان وصل و فروخته می شود.

روحی با ابراز خرسندی از اجرای طرح نصب پانل های خورشیدی جهت کاهش مصرف برق و درآمد زایی گفت: با حمایت های دولت از این طرح، مردم می توانند از بازگشت سرمایه در این حوزه و درآمد مناسب برخوردار شوند.

به گزارش ایرنا، متقاضیان نصب سامانه های خورشیدی براساس طرح جدید بر اساس مساحت محل اجرای طرح می توانند از تسهیلات ارزان قیمت برای تولید هر کیلو وات برق استفاده کنند و شرکت های توزیع براساس قرارداد منعقد شده متعهد به خرید برق تولیدی از این سامانه ها به ازای هر کیلووات هشت هزار ریال برای مدت ۲۰ سال هستند.

ضریب نفوذ برق در بخش شهری و روستایی کردستان ۱۰۰ درصد است و تمام روستاهای زیر ۱۰ خانوار هم از نعمت برق برخوردار هستند.

بیجار با ۴۱ هزار مشترک برق، ۸۹ هزار و ۱۶۲ نفر جمعیت در ۱۴۲ کیلومتری شمال شرق سنندج قرار دارد.

با پیج اینستاگرامی ما همراه باشید

تولید رایگان برق از انرژی طبیعت

, , , ,
نوشتهٔ پیشین
احداث نیروگاه خورشیدی ۵۰ میلیون وام دارد
نوشتهٔ بعدی
احداث نیروگاه خورشیدی در داور زن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست