فهرست نیروگاه های خورشیدی در ایران

فهرست نیروگاه خورشیدی در ایران

فهرست نیروگاه های خورشیدی در ایران

ایران نه تنها خودکفا در ساخت و ساز نیروگاه خورشیدی است، بلکه همچنین قراردادهایی را برای اجرای پروژه های در کشورهای همسایه به تصویب رسانده است.

تا سال ۲۰۱۲، ایران تقریبا ۴۰۰ نیروگاه واحد داشت. در اواخر سال ۲۰۱۳، ایران ظرفیت تولید برق مجموعی ۷۰،۰۰۰ مگاوات را داشت که از سال ۱۹۴۸ به ۹۰ مگاوات افزایش یافت و در سال  ۱۹۷۸  ،  ۷۰۲۴  مگاوات افزایش یافت.

برنامه ریزی برای اضافه کردن بیش از ۵۰۰۰ مگاوات ظرفیت تولید سالانه به شبکه برق، که تا سال ۲۰۲۲ تقریبا دو برابر ظرفیت تولید برق به ۱۲۲۰۰۰ مگاوات خواهد رسید.

دولت ایران قصد دارد تا ماه سپتامبر ۲۰ نیروگاه  خورشیدی را خصوصی سازی کند پیک تقاضای برق برای ایران در تابستان سال ۲۰۱۳  ،  ۴۵،۶۹۳ مگاوات بود.

پیش بینی شده است که ایران:

پیش بینی شده است که ایران تا سال ۲۰۱۴ تولید برق MENA را ۱۷٫۰۸ درصد از تولید برق MENA تولید می کند.

گاز طبیعی سوخت اصلی برای تولید برق در ایران در سال ۲۰۰۹ بود که تقریبا ۸٫۵۶ درصد از تقاضای انرژی اولیه را به خود اختصاص داد و نفت آن ۴۰٫۸ ٪ و آب و برق در ۱٫۴٪.

در سال ۲۰۱۰، بهره وری متوسط ​​نیروگاه خورشیدی در ایران ۳۸ درصد بود. این رقم باید در عرض پنج سال به ۴۵ درصد برسد و ۵۰ درصد در دیدگاه ۲۰۲۵ باشد.

تولید برق در سال ۲۰۰۸، به میزان ۸٫۲۰۳ میلیارد کیلووات ساعت یا تقریبا یک درصد تولید کل جهان را به خود اختصاص داده است که نسبت به سال قبل ۵٫۹ درصد افزایش یافته است. در سال ۲۰۰۸، کل تولید برق ۱۹۰٫۲ میلیارد کیلووات ساعت بود که ۹۳٫۳ درصد آن توسط نیروگاه های وابسته به وزارت انرژی و ۱۳٫۶ میلیارد کیلووات ساعت (۶٫۷ درصد) توسط موسسات دیگر تولید شد که عمدتا از بخش خصوصی بود .

بزرگترین سهم برق توسط نیروگاه های بخار تولید شد

بزرگترین سهم برق (۱٫ ۹۱ میلیارد کیلو وات ساعت) توسط نیروگاه های بخار تولید شد، در حالی که نیروگاه های دیزلی برای کوچکترین سهم تولید (۰٫۲ میلیارد کیلو وات ساعت) بود.

در سال ۲۰۰۸، بیشترین رشد در تولید برق متعلق به نیروگاه های گازی و ترکیبی با سرعت رشد ۹٫۳ درصدی بود در حالیکه میزان تولید برق توسط نیروگاه های برق آبی با ۱٫۷ درصد کاهش یافت.

در سال ۲۰۱۰، قیمت مصرف کننده برق در ایران ۱٫۶ دلار آمریکا در هر کیلووات ساعت بود، در حالی که هزینه تولید واقعی حدود ۸٫۰ سنت آمریکا بود.

در سال ۲۰۱۰  ،  ۹۰۰۰۰۰  شغل به طور مستقیم یا غیرمستقیم به صنعت برق ایران مرتبط بود. در حال حاضر ظرفیت نیروی برق مستقر در ایران ۳ درصد است، اما این مقدار بسیار پایین تر از ایده آل ۲۵ درصد از قدرت پیک مورد استفاده است.

برآورد شده است که ۲۳٫۵ درصد تولید برق در شبکه انتقال هدر رفته است. شبکه برق ایران به هفت کشور همسایه افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و ترکمنستان متصل شده است  و سالانه صادرات ۵٫۵ TWh برق را تأمین می کند.

امکانات IR-40 در اراک

امکانات IR-40 در اراک

صنعت برق در ایران در تولید تجهیزات مورد نیاز برای ساخت نیروگاه ها خودکفا شده است. در حالی که اکثر ژنراتورهای برق توسط دولت اداره می شوند، تولید کنندگان تجهیزات و پیمانکاران عموما از بخش خصوصی هستند.

ایران یکی از ده کارخانه تولید توربین های گاز با ظرفیت تا ۱۶۰ مگاوات است.

مهندسان ایران در JEMCO (یک شرکت تابعه IDRO) موفق به تولید و تولید ژنراتورهای یک و چهار مگاواتی شده اند.

ایران می تواند مواد بیش از ۸۰ درصد توربین های هیدرولیک و بیش از ۹۰ درصد توربین های گاز را تولید کند.

ایران در آینده نزدیک می تواند در ساخت نیروگاه با تکنولوژی پیشرفته (۲۰۰۹) تبدیل شود.

ایران قصد دارد نخستین توربین های بومی خود را تا سال ۲۰۱۵ بسازد.

ایران دارای تخصص فنی برای راه اندازی نیروگاه های برق آبی، گاز و ترکیبی بوده است.

ایران یکی از چهار کشور جهان است که می تواند توربین های پیشرفته V94.2 را تولید کند.

سازمان توسعه و نوسازی صنعتی ایران (IDRO) در حال ساخت نخستین تولید کننده توربو ترکیبی حرارت و برق ترکیبی ۴ مگاواتی (MW) در کشور همکاری با بخش خصوصی است.

 

یکی-از-مهمترین-پروژه-های-بین-المللی-ایران

یکی از مهمترین پروژه های بین المللی ایران

یکی از مهمترین پروژه های بین المللی ایران، ساخت سد های هیدروالکتریال ۲۰۰ میلیون دلاری در نیکاراگوئه از سال ۲۰۱۱ را شاهد است. ایران در حال حاضر در ساخت سد در تاجیکستان، ارمنستان و آذربایجان مشغول به کار است و مشاوره با تعدادی دیگر از کشورها در حال انجام است.

کنیا، سریلانکا، بولیوی و مالی بازارهای بالقوه هدف برای صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور هستند. در سال ۲۰۱۰، ایران قراردادی را برای ساخت یک سد در افغانستان و قرارداد سوم برای ساخت یک نیروگاه در سوریه به دست آورد. در دسامبر ۲۰۰۵ یک مزرعه باد در ارمنستان در پاس پوشکین اجرا شد. مجموع ظرفیت نصب شده مزرعه ۲٫۶۴ مگاوات است که شامل چهار توربین بادی ۶۶۰ کیلو وات می باشد.

مزرعه باد با حمایت ۳،۱ میلیون دلاری از دولت جمهوری اسلامی ایران ساخته شد.

بخش انرژی ارمنستان و ایران در حال حاضر مشترک انرژی هسته ای ایران و ارمنستان را تولید می کند که قرار است بزرگترین شرکت برق باد کشور با ظرفیت برق نصب شده ۹۰ مگاوات باشد.

در سال ۲۰۱۲، ایران در حال ساخت هفت نیروگاه بزرگ در سوریه، عمان، عراق و تاجیکستان است.

 

سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران

سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران

به گفته وزارت انرژی، آلمان ۴۴۵ میلیون دلار در ساخت نیروگاه خورشیدی ترکیبی پره-سر در شمال ایران سرمایه گذاری کرده است، در حالی که امارات متحده عربی ۷۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است که در ساخت نیروگاه  گاز وهمچنین یک نیروگاه برق ترکیبی در اصفهان و شیراز  در سال ۲۰۱۵، ایران و روسیه موافقت نامه ای را برای ساخت هشت نیروگاه حرارتی در ایران با ظرفیت نصب شده ۲۸۰۰ مگاوات (مگاوات) امضا کردند.

سرمایه گذاری در هر مگاوات ۳٫۵۷ میلیون دلار (مجموع ۱۰ میلیارد دلار) است.

تخمین زده می شود که ۱۸٫۵ درصد از تولید برق در ایران قبل از رسیدن به مصرف کنندگان به علت مشکلات فنی هدر می رود.

هزینۀ برق در سال ۲۰۰۶   ۱٫۱ میلیارد دلار بود. راه حل شامل تولید و استفاده از لامپ های کارآمد تر است.

شرکت مپنا. سهند، بیستون، شازند، شهید منتظری، تووز، شهید رجایی و نیروگاه های نیشابور از جمله کارخانه های سودآوری هستند که در خصوص خصوصی سازی آنها تا اواخر ماه مارس سال ۲۰۰۷ نهایی خواهند شد.

جهرم، خلیج فارس و نیروگاه های سهند در سال ۲۰۰۹ به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

تمام نیروگاه های داخلی خصوصی به تدریج خصوصی می شوند، به جز آنکه دولت احساس می کند که باید آن را برای تامین امنیت شبکه برق ملی تامین کند.

نیروگاه های دماوند، مشهد، شیران، کرمان، خلیج فارس، آبادان، بیستون، سنندج، منجیل و برینالود که به شرکت های خصوصی محدود تبدیل شده اند آماده خصوصی سازی هستند.

از سال ۲۰۱۰ ، ۲۰ نیروگاه برای خصوصی سازی در ایران آماده بودند. پس از اعطای ۲۰ نیروگاه به IPO، حدود ۴۰ درصد از ظرفیت نیروگاه های برق در سراسر کشور به بخش خصوصی و تعاونی اختصاص خواهد یافت.

در سال ۲۰۱۱، حدود ۴۵ نیروگاه خورشیدی در سراسر کشور به بخش خصوصی منتقل شدند.

در سال ۲۰۱۲ اعلام شد که دولت ایران که از سال ۲۰۰۸ تاکنون ۱۷ مرکز ۴۵ نیروگاه خورشیدی را به بخش خصوصی تبدیل کرده است، تا ماه مارس ۲۰۱۳، ۲۸ کارخانه دیگر را با ارزش تخمینی ۱۱٫۴ میلیارد دلار (دلار) تحویل خواهد داد.

 

طرح یارانه ای هدفمند، بورس اوراق بهادار تهران، و انرژی در ایران

بورس انرژی جدید / برق در سال ۲۰۱۲ افتتاح خواهد شد. این باعث رقابت و شفافیت بیشتر در بازار برق ایران خواهد شد. کارشناسان بر این باورند که پس از راه اندازی برنامه اصلاحات یارانه ها، صنعت برق تغییرات قابل توجهی خواهد کرد و برای سرمایه گذاران خصوصی جذاب تر خواهد شد.

 ایران ۱۶ تولید کننده برق در جهان است.

همانطور که در سال ۲۰۱۲، ایران دارای بیش از ۴۰۰ واحد نیروگاه  خورشیدی  و ۳۸ شرکت توزیع برق بود که برق را از تولید کنندگان خریداری می کرد. ایران بیش از ۱۰۰ شرکت  دارد که سالانه بیش از ۲۰ مگاوات برق مصرف می کنند.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
3.5 (4 رای)
, , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
عملکرد نیروگاه دیزل خورشیدی در ایران
نوشتهٔ بعدی
آیا صنعت انرژی خورشیدی شکست ناپذیر است؟

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست