نیروگاه خورشیدی جاجرم ۳ ماه دیگر بهره برداری می شود

نیروگاه خورشیدی جاجرم

نیروگاه خورشیدی جاجرم ۳ ماه دیگر بهره برداری می شود

قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی با اشاره به سرمایه گذاری شرکت خارجی در ایجاد نیروگاه خورشیدی در جاجرم گفت: بهره برداری از فاز نخست این نیروگاه تا سه ماه دیگر آغاز می شود.

علیرضا علیخانی روز سه شنبه اظهار داشت: تولید ۱۰ مگاوات برق در نیروگاه خورشیدی جاجرم تا سه ماه دیگر میسر می شود.

وی افزود: سرمایه گذاران خارجی برای ایجاد نیروگاه خورشیدی و تولید برق به میزان ۳۲۰ مگاوات تفاهم نامه امضا کرده اند اما هنوز منجر به نتیجه نشده است و از این میزان قرار است ۱۰ مگاوات برق با ایجاد نیروگاه برق در جاجرم، محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران خارجی برای ایجاد نیروگاه برق در جاجرم، اسفراین، بجنورد و شیروان در وزارت نیرو تفاهم نامه منعقد کرده اند اما تحقق این سرمایه گذاری نیاز به بررسی و مذاکرات بیشتر دارد.

وی گفت: اکنون پنل ها و تجهیزات مورد نیاز برای تولید ۱۰ مگاوات برق از انرژی خورشید توسط شرکت خارجی خریداری و ترخیص انجام شده و قرار است تا سه ماه دیگر نصب و راه اندازی شود.

علیخانی گفت: خارجی ها قرار بود با ایجاد نیروگاه خورشیدی در جاجرم ۶۰ مگاوات و در اسفراین هم ۶۰ مگاوات تولید برق داشته باشند و مقرر بود تا اول امسال، ۳۰ مگاوات به مدار تزریق شود و اگر این میزان برق به مدار می آمد، در استان خاموشی اعمال نمی شد.

وی با بیان اینکه سرمایه گذار به ازای تولید هر کیلووات برق، ۵۰ میلیون ریال سرمایه گذاری انجام می دهد گفت: قرار بود شرکت های خارجی برای تولید ۱۲۰ مگاوات برق حدود ۶۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری کنند.

علیخانی درباره سرمایه گذاری در زمینه ایجاد نیروگاه های بادی در استان گفت: برای تولید برق از انرژی بادی، تجهیزات در آغمزار گرمه توسط شرکت آلمانی به صورت آزمایشی نصب شده تا در صورت مناسب بودن شرایط اقتصادی برای تولید برق از انرژی باید، سرمایه گذاری انجام شود و نتایج آن تا پنج ماه آینده اعلام می شود.

وی با بیان اینکه در این طرح هم یک مگاوات برق تولید می شود گفت: در استان برای ایجاد نیروگاه های بادی ظرفیت های نسبی وجود دارد اما به اندازه نیروگاه های خورشیدی مناسب نیست.

قائم مقام شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اکنون تونل های بادی در آغمزار شهرستان گرمه و داشلی قلعه غلامان شهرستان راز و جرگلان شناسایی شده است اما خیلی موثر نیستند.

شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی ۳۴۵ هزار مشترک دارد که ۳۲۰ مگاوات برق مصرف می کنند.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور قرار دارد.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
نیروی خورشیدی
نوشتهٔ بعدی
آمادگی برای نصب ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در سال جاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست