نیروگاه خورشیدی هیبریدی

نیروگاه خورشیدی هیبریدی (ترکیبی) سیستم های توان هیبریدی است که انرژی خورشیدی را از سیستم فتوولتائیک با منبع انرژی دیگر تولید می کند.

یک نوع رایج یک سیستم هیبریدی دیزل فتوولتائیک است،  ترکیبی از فتوولتائیک (PV) و دیزل ژنراتور، و یا ژنراتور دیزل،. ژنراتورهای دیزلی به طور دائم در شکاف بین بار فعلی و توان واقعی تولید توسط سیستم PV استفاده می شوند.

همانطور که انرژی خورشیدی نوسان دارد و ظرفیت تولید ژنزهای دیزلی محدود به یک محدوده خاص است، اغلب گزینه ای مناسب برای ذخیره سازی باتری به منظور بهینه سازی سهم خورشیدی در تولید کلی نیروگاه خورشیدی هیبریدی است.

بهترین راه های کسب و کار برای کاهش دیزل با انرژی خورشیدی و باد می تواند به طور معمول در مکان های دور قرار گیرد زیرا این سایت ها اغلب به شبکه متصل نیستند و حمل و نقل دیزل در مسافت های طولانی گران است. بسیاری از این برنامه ها را می توان در بخش معدن و در جزایر یافت .

نیروگاه خورشیدی هیبریدی دارای حداقل دو نوع مختلف انرژی

نیروگاه خورشیدی هیبریدی دارای حداقل دو نوع مختلف انرژی

نیروگاه های هیبریدی دارای حداقل دو نوع مختلف انرژی هستند. ترکیبی از دیزل ژنراتور و سیستم های انرژی تجدید پذیر با ذخیره سازی یا بدون ذخیره سازی آن است. پیکربندی واقعی بسیار سایت و شرکت خاص است. این بستگی به ویژگی های تابش خورشید و باد  دارد و همچنین دسترسی به تامین مالی و مشخصات نیروگاه های موجود در صورت تکمیل شدن دارد.

نیروگاه خورشیدی هیبریدی بدون ذخیره سازی

نیروگاه خورشیدی هیبریدی PV-Diesel، بدون ذخیره سازی، نیازهای سرمایه کمتری دارند. در حالت معمولی خارج از شبکه، برق از نیروگاه خورشیدی با اولویت استفاده می شود، ژنراتورهای دیزل شکاف گم شده بین خروجی خورشیدی و بار از معدن را

نیروگاه خورشیدی هیبریدی بیرونی بدون ذخیره سازی نیازمند هزینه های  کم سرمایه گذاری است. همانطور که نه انرژی خورشیدی و نه انرژی بادی منبع پایدار انرژی و نیروگاههای دیزلی نیاز به زمان خاصی برای راه اندازی دارند، این راه حل به طور معمول نیازمند نیروگاههایی است که به طور مداوم با حداقل بار اجرا شوند.

نیروگاه خورشیدی هیبریدی با ذخیره سازی

نیروگاه خورشیدی هیبریدی با ذخیره سازی حاوی جزء اضافی در مقایسه با نوع گیاه توصیف شده است. ذخیره سازی باتری به گونه ای طراحی شده است که می تواند انرژی را تا زمانی که گره های دیزلی شروع به کار می کند، ذخیره کند، اگر برای مثال، ابر خورشیدی را از بین می برد. هزینه اجزای باتری اضافی بسیار قابل توجه است. بدیهی است، این نوع گیاه با هزینه های سرمایه گذاری بالاتر مرتبط است.

مزایای اضافه کردن ذخیره سازی باتری نیز قابل توجه نیست. از طرفی برای خاموش کردن ژنراتورها در طول روز امکان می دهد و از طرف دیگر می تواند انرژی قابل تجدید را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. میزان نفوذ نشان دهنده درصد انرژی تجدیدپذیر در کل سیستم است.

کاهش هزینه های آب و برق

در سال ۲۰۱۵ یک مطالعه در هفت کشور انجام شد که نتیجه گیری کرد که در هر صورت هزینه های تولید می تواند توسط ترکیبی از مینی شبکه ها و شبکه های جدا شده کاهش یابد. با این حال، هزینه های تامین مالی شبکه های برق دیزلی با فتوولتائیک خورشیدی بسیار مهم است و به طور عمده به ساختار مالکیت نیروگاه بستگی دارد. در حالی که کاهش هزینه های آب و برق دولتی می تواند قابل توجه باشد، مطالعه همچنین مزایای کوتاه مدت اقتصادی را برای خدمات غیر عمومی مانند تولید کننده های مستقل، با توجه به هزینه های تاریخی در زمان مطالعه مشخص می کند.

تولید برق نیروگاه خورشیدی هیبریدی

تولید برق نیروگاه خورشیدی هیبریدی

دیگر نیروگاه خورشیدی هیبریدی شامل سیستم های باد خورشیدی می شوند. ترکیبی از باد و خورشید دارای مزیتی است که این دو منبع یکدیگر را تکمیل می کنند؛ زیرا زمان بارگیری حداکثر برای هر سیستم در زمان های مختلف روز و سال رخ می دهد. تولید برق این سیستم ترکیبی ثابت تر است و کمتر از هر یک از زیر سیستم های مولد است.

خورشیدی متناوب / غیر مجاز در مقادیر پایین غالب که با ذخیره برق پمپاژ می شود، می تواند ارزان ترین توان مصرفی در زمان تقاضا باشد.

نیروگاه خورشیدی هیبریدی در مازندران

نیروگاه خورشیدی هیبریدی در مازندران

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سوادکوه به نقل از روابط عمومی توزیع برق مازندران، قاسم شهابی در افتتاحیه پروژه نیروگاه خورشیدی هیبریدی- بادی ملرد سوادکوه اظهار داشت: امروزه حدود ۸۰ درصد انرژی جهان از منابع فسیلی تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مازندران افزود: مزیت اصلی نیروگاه‌های تجدیدپذیر، تولید در محل مصرف، کاهش تلفات شبکه، کاهش آلایندگی محیط زیست، افزایش قابلیت اطمینان شبکه برق و تقویت پدافند غیر عامل است.

وی گفت: کشور ما در سال‌های اخیر به تولید برق ار منابع تجدید پذیر توجه کرده و طرح‌های متعددی تاکنون به اجرا در آمده، طرح برق رسانی به نقاط فاقد شبکه و روستاهای بدون برق(Off-Grid) و طرح خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های خورشیدی و بادی (On-Grid) است.

شهابی با بیان اینکه پروژه نیروگاه خورشیدی- بادی ملرد در راستای برق رسانی به نقاط فاقد شبکه اجرا شده و این نیروگاه خورشیدی هیبریدی (ترکیبی بادی- خورشیدی) اجرا شده و با هزینه بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال اجرا شده است، افزود: ظرفیت این نیروگاه خورشیدی هیبریدی سه کیلووات است که ۲۵۰۰ وات آن بادی و ۵۰۰ وات خورشیدی است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مازندران خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه به صورت هیبرید موجب تولید انرژی در تمام اوقات شبانه روز می‌شود و قابلیت اطمینان را بالا می‌برد.

, , , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
اولین نیروگاه خورشیدی در یزد
نوشتهٔ بعدی
دودکش خورشیدی در کرمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست