تأمین ۲۰ درصد برق مصرفی ارگان های عمومی و دولتی

نیروگاه-خورشیدی-ملارد-1

تأمین ۲۰ درصد برق مصرفی ارگان های عمومی و دولتی مصوب وزارت نیرو و مجلس شورای اسلامی

در راستای اجرای مصوبه هیأت محترم وزیران در خصوص تأمین ۲۰% برق مصرفی از انرژی های تجدیدپذیر، مشترکین مشمول طرح می بایست ۲۰درصد کل انرژی مصرفی سالیانه هر اشتراکِ برق خود را از طریق انرژی های تجدیدپذیر تأمین نمایند.

با توجه به اقلیم تهران، مناسب ترین گزینه برای اجرا، انرژی فتوولتائیک می باشد. اعالم قیمت و فضای مورد نیاز، کاملا وابسته به نوع تجهیزات به کار برده، استراکچر و موقعیت ساختمان از لحاظ دریافت تابش ، سایه اندازی و قدرت نیروگاه است.

به طور کلی هزینه نصب و راه اندازی سامانه های فتوولتائیک به ازای هر کیلووات، معادلِ ۷-۵ میلیون تومان بوده و فضای مورد نیاز نیز ۱۲-۱۰ متر مربع می باشد؛ همچنین انرژی تولیدی سالیانه هر سیستم یک کیلوواتیِ فتوولتائیک در اقلیم تهران حدود ۱۶۰۰ کیلووات ساعت می باشد. الزم به ذکر است، موارد فوق الذکر کاملا تقریبی بوده و به منظور اجرا، نیازمند بررسی می باشد؛ لذا توصیه می شود فرایند نصب و راه اندازی از ابتدا با بهره گیری از یک مشاور و پیمانکار و به صورت مدون و دقیق صورت پذیرد . در صورت عدم اجرای مصوبه ، انرژی مصرفی که مقرر گردیده بوده است از تجدیدپذیرها تأمین گردد، با قیمتِ هر کیلووات ساعت ۸۰۰۰ ریال در صورت حساب برق محاسبه خواهد شد.

هیئت وزیران در جلسه بیست و هشتم شهریورماه سال جاری به پیشنهاد وزارت نیرو و به استناد به اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

وزارتخانه ها، موسسات و شرکت های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی بر اساس فهرستی که توسط وزارت نیرو تعیین و اعلام خواهد شد، موظفند طی دو سال حداقل بیست درصد برق مصرفی ساختمانهای خود را از انرژی های تجدیدپذیر تأمین نمایند.

عبدالعزیز کریمی اظهار نظری داشت و اینگونه گفت:
بر اساس تصویب نامه هیئت وزیران حداقل ۲۰ درصد از انرژی مصرفی موسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و غیر دولتی باید از انرژی‌های تجدید پذیر (خورشیدی و بادی) تامین شود. این تصمیم گیری نقش چشم گیری در رشد تولید انرژی پاک کشور و عملی غیر قابل انکار در تامین برق مصرفی محسوب می شود، و در حفظ محیط زیست نیز تاثیر بخصوصی دارد.

اقای محمودی از هیئت وزارت نیرو اینگونه بیان کرد که:
وقتی درخواست می کنیم دستگاه دولتی و اداری ۲۰ درصد از برق مصرفی خود را از انرژی تجدید پذیر تامین کنند، این دستگاه ها باید از منابع خودشان اقدام می کردند اما تصور می کردند منابع مورد نیاز برای نصب انرژی تجدید پذیر را وزارت نیرو باید در اختیارشان می گذاشت در حالیکه این نقض غرض است.

این مصوبه با امضای شخص جناب «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور به همه‌ی ارگان ها، وزارتخانه ها، موسسات و شرکت های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی ابلاغ شده است.

داوود راهزادی مدیر شرکت توزیع نیروی برق استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس قانون دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان باید تا شهریور سال ۹۸ نسبت به اجرای این امر مهم اقدام کرد.

وی ادامه داد: بر اساس بند ۲ این تصویب نامه هر دستگاهی که نسبت به انجام این امر مهم تا تاریخ ۳۱ شهریور سال ۹۶ اقدام نکند تعرفه ۲۰ درصد برق مصرفی آنان بر اساس میانگین نرخ تضمینی برق از تجدیدپذیر محاسبه می‌شود.

>>جهت مشاهده تصاویر مصوبه هیات وزیران کلیک نمائید.

 

نیروگاه-خورشیدی-آرانیرو-

 

نرخ پایه خرید تضمینی برق از انواع نیروگاه های غیر دولتی تولید برق از منابع تجدید پذیر :

ردیف انواع نیروگاه نرخ پایه خرید تضمینی برق ( ریال بر کیلووات ساعت)
۱  

زیست توده

لندفیل
هضم بی هوازی زائدات دامی و کشاورزی و فاضلاب
زباله سوز و گازی سازی زباله
۲۷۰۰
۳۵۰۰
۳۷۰۰
۲  

مزرعه بادی

با ظرفیت بیش از ۵۰مگاوات
با ظرفیت کمتر از ۵۰ مگاوات
۳۴۰۰
۴۲۰۰
۳  

 

مزرعه خورشیدی

با ظرفیت بیش از ۳۰ مگاوات
با ظرفیت کمتر از ۳۰ مگاوات
با ظرفیت کمتر از ۱۰ مگاوات
۳۲۰۰
۴۰۰۰
۴۹۰۰
۴ زمین گرمایی شامل حفاری و تجهیزات ۴۹۰۰

 

مولدهای مختص مشترکین برق تا سقف ظرفیت انشعاب
بادی با ظرفیت یک مگاوات و کمتر ۵۷۰۰
خورشیدی
با ظرفیت ۱۰۰ کیلو وات و کمتر
با ظرفیت ۲۰ کیلووات و کمتر
۷۰۰۰
۸۰۰۰

 

مسائل اقتصادی سرمایه گذاری نیروگاه خورشیدی:

سرمایه گذاری به طور کامل از طرف بخش خصوصی انجام خواهد شد.
تقاضای خرید تضمینی برق از سوی نیروگاه هایی که با استفاده از منابع مالی بالعوض دولتی احداث شده اند، ممنوع است. سرمایه گذار باید تضمین و تعهد کند که منابع مالی بالعوض دولتی در احداث نیروگاه استفاده نكرده است.

جهت درج اطلاعات ارگان یا سازمان خود به منظور کارشناسی رایگان به لینک زیر مراجعه نمائید:

 

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (4 رای)
, , , , , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
۵۲۰ نیروگاه خورشیدی مددجویان امداد در کرمان
نوشتهٔ بعدی
ماژول‌های خورشیدی هوشمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست