میزان تولید برق صفحهٔ خورشیدی

صفحهٔ خورشیدی

صفحهٔ خورشیدی از مونتاژ سلول‌های خورشیدی بوجود می‌آید. از آنجا که یک صفحهٔ خورشیدی مقدار محدودی انرژی تولید می‌کند، به همین دلیل تأسیسات شامل چند صفحهٔ خورشیدی هستند. صفحه‌های خورشیدی انرژی نورانی خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. صفحات خورشیدی، از ترکیبات نیمه هادی ساخته شده‌اند که وظیفه آن‌ها تبدیل انرژی نورانی خورشید به انرژی الکتریکی می‌باشد. این صفحات با نام فتوولتائیک (PhotoVoltaic) یا سولار (Solar) شناخته می‌شوند. صفحات فتوولتائیک (PhotoVoltaic) از نظر تکنولوژی به ۳ دسته تقسیم‌بندی می‌شوند.

صفحات فتوولتائیک پلی کریستال (Photovoltaic Polycrystalline Panels)
صفحات فتوولتائیک مونوکریستال (Photovoltaic Monocrystalline Panels)
• صفحات فتوولتائیک نواری (Thin Film): صفحات فتوولتائیک نواری (Thin Film) بسیار سبک و باریک بوده و به همین علت از انعطاف‌پذیری بالایی در کاربردهای متفاوت برخوردار هستند. از نظر تکنولوژیکی جدیدترین نوع صفحات بوده و البته به دلیل نوع نیمه هادی‌های مصرفی در آن‌ها از بازده (راندمان) کمتری نسبت به صفحات کریستالی برخوردار هستند.

انواع کاربرد صفحات خورشیدی
>> سیستم‌های مستقل از شبکه سراسری برق
>> سیستم‌های متصل به شبکه سراسری برق
>> سیستم‌های هیبرید.

میزان تولید برق یک صفحهٔ خورشیدی به عواملی بستگی دارد :  اندازه صفحه خورشیدی و میزان نوری که سلول خورشیدی دریافت میکند ( بازدهی سلول خورشیدی).

 

اندازه و وزن پنل خورشیدی چقدر است ؟

اندازه متوسط پنل های خورشیدی تقریبا ۶۵ اینچ با ۳۹ اینچ یا ۵٫۴ فوت به ۳٫۲۵ فوت است.

هر پنل خورشیدی ساخته شده از سلول های خورشیدی فتوولتائیک (PV) میباشد. سلول های PV در اندازه استاندارد ۱۵۶ میلی متر با ۱۵۶ میلی متر است که حدود ۶ اینچ طول و ۶ اینچ عرض دارد. اکثر پنل های خورشیدی از ۶۰ سلول خورشیدی ساخته شده اند، در حالی که استاندارد آن ۷۲ سلول است (و می تواند تا ۹۸ سلول یا بیشتر باشد).

با توجه به تصویر زیر هر مربع در واقع یک سلول خورشیدی هستند که با سیم به هم وصل شدند

اندازه-و-وزن-پنل-خورشیدی-چقدر-است-؟

و اینکه تعداد سلول های خورشیدی در یک صفحه به طور مستقیم با طول آن ارتباط دارد. سلول های خورشیدی تجاری ۷۲ سلولی حدود ۱۳ اینچ طولانی تر از پنل های مسکونی ۶۰ سلولی هستند. ( تصویر زیر پنل های مسکونی و تجاری)

سلول-های-خورشیدی

بازدهی پنل خورشیدی:

بهره وری پنل خورشیدی، توانایی تبدیل انرژی خورشیدی به برق را تعیین می کند.

بطور مثال به طور عملی، برای دو پانل خورشیدی با همان اندازه فیزیکی، اگر یک امتیاز ۲۱٪ بهره وری داشته باشد و دیگری دارای امتیاز ۱۴٪ است، پانل کارآمد ۲۱٪ ۵۰٪ کیلووات ساعت (کیلووات ساعت) برق زیر تولید خواهد کرد شرایط مشابه با ۱۴٪ پانل کارآمد. بنابراین، حداکثر استفاده از انرژی و صرفه جویی در لایحه به شدت وابسته به بهره وری از پنل خورشیدی است.

بازدهی پیشرفته‌ترین سلول‌ خورشیدی نزدیک به ۲۳٪ میباشد و اما سلول‌های خورشیدی مسکونی  دارای بازدهی ۱۸٫۷٪ هستند

 

 

 

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
5 (2 رای)
, , , , , , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
درخت خورشیدی در اتریش
نوشتهٔ بعدی
انرژی خورشیدی متمرکز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست