تفاوت نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک و نیروگاه خورشیدی حرارتی

تفاوت نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک و نیروگاه خورشیدی حرارتی

تفاوت نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک و نیروگاه خورشیدی حرارتی

نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک به طور مستقیم نور خورشید را به برق تبدیل می کند.

تکنولوژی نیروگاه خورشیدی حرارتی، گرما را به وجود می آورد. این فناوری های مختلف انرژی خورشید، هم به صورت محلی و هم در مزارع خورشیدی بزرگ استفاده می کنند.

مانند آب و هوا، خورشید یکی از سیستم های پشتیبانی حیات زمین است که حرارت و نور را فراهم می کند. انرژی خورشیدی تجدیدپذیر، به طور گسترده ای در دسترس و پاکیزه است، انرژی کافی برای پاسخگویی به نیاز مصرف سالانه جهان در هر ۵۰ دقیقه فراهم می کند.

 نیروگاه خورشیدی دو تکنولوژی عمده برای به کار انداختن آن توسعه یافته است:

فن آوری نیروگاه خورشیدی فوتوولتائیک با استفاده از پانل های ساخته شده از سلول های نیمه هادی به طور مستقیم نور خورشید را به برق تبدیل می کند.
فن آوری حرارتی خورشیدی، که گرمای خورشید را جذب می کند. این گرما به طور مستقیم یا به انرژی مکانیکی تبدیل می شود و به نوبه خود الکتریکی به نام انرژی متمرکز خورشیدی شناخته می شود. این گرما به طور مستقیم (درجه حرارت خورشیدی کم) استفاده می شود یا به انرژی مکانیکی تبدیل می شود و به نوبه خود برق (انرژی خورشیدی متمرکز – CSP).

نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک و حرارتی

دو نوع مختلف از تاسیسات استفاده می شود:

سیستم های فردی برای خانه ها یا جوامع کوچک. پنل های فتوولتائیک می توانند دستگاه های الکتریکی را به برق وصل کنند، در حالی که کلکتور های خورشیدی می توانند خانه ها یا آب را گرم کنند.

نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک یا متمرکز که صدها هکتار را پوشش می دهند برق را در مقیاس وسیعی تولید می کنند که می توانند به شبکه های برق متصل شوند.
انرژی خورشیدی یکی از جذاب ترین انرژی های تجدید پذیر به شمار می آید زیرا انعطاف پذیری آن – توانایی آن برای قدرت دادن به شهرها و صنعت با استفاده از نیروگاه های خورشیدی بزرگ است و در عین حال قابلیت های جداگانه ای را در مناطق جداگانه ای از مناطق روستایی فراهم می کند.

نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک

نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک (یا اثر فوتوالکتریک) نور را به برق تبدیل می کند. این کتاب توسط فیزیکدان فرانسوی ادوم بکرل در سال ۱۸۳۹ کشف شد و برای اولین بار در سال ۱۹۵۴ در صنایع صنعتی مورد استفاده قرار گرفت.در واقع جریان الکتریکی زمانی اتفاق می افتد که الکترونها آواره شوند. برای این اتفاق، فوتون ها (ذرات نور) الکترون های دورتر از اتم های عناصر نیمه هادی خاص را تحریک می کنند.

در عمل، نور گرفتن یک سلول فوتوولتائیک به وسیله یک نیمه هادی، به طور کلی سیلیکون تبدیل می شود. پنل فتوولتائیک ساخته شده از چندین سلول تولید جریان مستقیم است که سپس توسط یک اینورتر به جریان متناوب تبدیل می شود.

پنل ها می توانند در سیستم های کوچک یا گیاهان بزرگ استفاده شوند.

انرژی خورشیدی، یک منبع بی حد و مرز

انرژی حرارتی خورشیدی کم دما

تکنولوژی انرژی خورشیدی، در دمای زیر ۱۰۰ درجه سانتیگراد،حرارت را از اشعه های خورشید تولید می کند و از آن به طور مستقیم استفاده می کند. تاسیسات به برنامه های کاربردی مسکونی و تجاری (آب گرم و گرمایش) و نیز انواع مختلفی از نیازهای صنعتی تهیه می شود. این تکنولوژی برای سهم از تولید انرژی خورشیدی در سراسر جهان تولید شده است.

وقت آن است که خورشید برای تامین معادل مصرف انرژی سالانه جهان باشد.

گردآورنده های حرارتی خورشیدی برای جذب گرما از اشعه های خورشید استفاده می شود و آن را به یک سیال انتقال گرما مانند هوا، آب یا ضد یخ انتقال می دهد که به نوبه خود آن را به مناطق گرم می کند.

توان خورشیدی متمرکز

این نوع دوم از تکنولوژی انرژی خورشیدی حرارتی، گرما از اشعه های خورشید را با استفاده از گردآورنده ها برای گرم کردن مایع انتقال (گاز، روغن یا نمک مذاب) به دمای بالا متمرکز می کند. این مایع گرمایش شبکه ای از آب است که بخار تولید می کند و توربین (انرژی مکانیکی) را به وجود می آورد و درنتیجه برق را تولید می کند.

گرما از اشعه های خورشیدی در نیروگاه های بزرگ جمع آوری شده است که آینه های مسطح یا منحنی در مناطق وسیع نصب می شوند. این تکنولوژی برای کشورهایی که نور خورشید شدید است، به عنوان مثال در مناطق بیابانی مناسب است.

, , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
کاهش هزینه انرژی خورشیدی با مولکول آهن
نوشتهٔ بعدی
انرژی خورشیدی، یک منبع بی حد و مرز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست